Wanneer je bedrijf meer mankracht nodig heeft, zul je meer mensen moeten werven om als werknemer in je bedrijf te komen werken. Het wervingsproces zelf kan echter een zeer ontmoedigende taak zijn. Nieuwe medewerkers zijn soms namelijk als een tweesnijdend zwaard. Ze kunnen je bedrijf beter of slechter maken. Daarom moeten bedrijven heel voorzichtig zijn wanneer ze nieuwe medewerkers gaan werven. Gelukkig kun je nu al gebruik maken van pre-employment screening voordat het wervingsproces begint. Zowel werkgevers als werknemers hebben veel te winnen bij pre-employment screening. Het kan je helpen betere werknemers te vinden en helpt ook je bedrijf veilig te houden. Hier zijn enkele grote voordelen van het vooraf screenen van potentiële werknemers.
Je kunt voorkomen dat je je tijd verspilt aan slechte kandidaten
Er is niets erger dan urenlang een kandidaat voor een baan te interviewen om erachter te komen dat hij/zij niet gekwalificeerd is. Dit kan om verschillende redenen gebeuren. De sollicitanten hebben bijvoorbeeld gelogen op hun CV, ze zijn helemaal niet geschikt voor de baan, of ze passen gewoon niet bij de cultuur van je bedrijf. Hoe het ook zij, je zult het weten voordat je meer tijd hebt geïnvesteerd in het eerste interview proces. Soms heeft een sollicitant een uitstekend CV en de beste antwoorden op je vragen tijdens een sollicitatiegesprek, maar als je eenmaal hun achtergrond hebt gecontroleerd, realiseer je je dat die niet is wat je verwachtte. Met pre-employment screening voorkom je zoiets.
Je kunt jezelf beschermen tegen rechtszaken en slechte aanwervingen
Het volgende voordeel van pre-employment screening is dat je jezelf kunt beschermen tegen rechtszaken en slechte aanwervingen. Zoals eerder vermeld, is een nieuwe medewerker als een tweesnijdend zwaard. Er is dus altijd een mogelijkheid dat je bedrijf iemand inhuurt die op de een of andere manier gewelddadig, beledigend of gevaarlijk blijkt te zijn. In het ergste geval kan de nieuwe medewerker van jou of je klanten stelen. Dit is duidelijk schadelijk voor zowel hen als je bedrijf, omdat je klanten niet alleen teleurgesteld zullen zijn in je bedrijf, maar ze je ook voor de zaken kunnen aanklagen. Dit is natuurlijk iets heel ernstigs en kan je zelfs in de gevangenis doen belanden.