Geen negen tot vijf werkritme voor jou. Als ZZP-er is voor jou tijd hetzelfde als inzet. De mentaliteit van een vast werkverband is niet voor jou want past niet bij je ondernemerszin. Jij zoekt niet naar de koffie- en lunch momenten om de sleur te doorbreken. Als het goed is ben jij als ZZP-er niet alleen bezig met je uitdagingen. Je hebt ook voortdurend je antennes scherp staan als er opdrachten voor ZZP voorbijkomen. Ofwel freelance opdrachten.

Bepaal hoe je klant eruit ziet voor je opdrachten voor ZZP krijgt 

Het helpt wel dat je je markt een beetje kent. Een van de troeven die je in handen moet krijgen is kennis over mensen die iets aan je dienst of product hebben. Daarvoor kun je een klantprofiel samenstellen. Zo’n profiel telt een aantal belangrijke behoeften van mensen die meteen matchen met jouw product of dienst. Het zijn als het ware je ideale klanten, alleen weten ze dat nog niet. Heb je een goede schets van je klantprofiel gemaakt, dan hoef je die alleen nog maar even te vergelijken met een mogelijke fysieke klant. Zie je veel overeenkomsten, dan kun je zo’n klant verder gaan benaderen. Die zal waarschijnlijk dan geïnteresseerd zijn in je dienstverlening of productlijnen.

Een ondernemersplan helpt

Opdrachten voor ZZP scoor je natuurlijk niet zomaar. Misschien dat je iemand tegenkomt die dan toevallig net een klusje voor je heeft. Maar om het structureel aan te pakken zul je toch een ondernemingsplan moeten opstellen. Soms is dat zelfs nodig als je geld wilt lenen om te investeren. Zie een ondernemingsplan als een kompas om bij de juiste klanten uit te komen. Want je moet niet alleen klanten hebben die binnen je klantprofiel passen; je hebt dan ook nog klanten nodig die werk willen uitbesteden. Of zelfs moeten. Op een gegeven moment krijg je daar al wel een goede intuïtie voor. Maar een ondernemingsplan kan in het begin mooi sturend werken. Moeite met het maken van zo’n plan? Online vind je veel voorbeelden, er zit er vast wel eentje bij waar je iets mee kunt.

Marketing en financiën op scherp

En dan nog steeds moet je eigenlijk nog geen opdrachten voor ZZP gaan zoeken. Want ook een marketingplan is nodig. In zo’n stuk omschrijf je op welke wijze jij je klanten wilt aantrekken; en die daarna ook nog wilt behouden voor vervolgprojecten. Op het internet staan veel stappenplannen die aangeven hoe je mogelijke klanten tot echte klanten kunt maken. Een derde plan is eigenlijk ook noodzaak: het financiële plan. Hierin zet je kosten en baten tegenover elkaar en doet dat op zo’n manier dat de baten een stuk hoger liggen. De winst die je maakt komt uit een verdienmodel dat bij jou werkt. 

Online vind je veel opdrachten voor ZZP

Uiteindelijk ben je dan gereed voor het binnenhalen van opdrachten voor ZZP. Je website ziet er krachtig uit. Je social mediakanalen zijn glashelder. En je hebt je vooral als ZZP-er ingeschreven bij websites die wel wat op Marktplaats lijken. Sites met een aanbod van projecten en freelancers die daarop intekenen. Zulke sites zijn een goede manier om kwalitatieve projecten naar je toe te trekken.

Freelance opdrachten vinden? Zoek niet verder!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *