Heb je je ooit afgevraagd waarom rijden in een automatische auto zo anders aanvoelt dan in een handgeschakelde? Het is niet alleen de afwezigheid van een koppelingspedaal en het schakelen, maar een complex mechanisme dat onder de oppervlakte ligt. Van de motor tot de transmissie en de remmen, ontdek hoe automatische auto’s werken en waarom rijden zo veel gemakkelijker kan zijn. Leer meer over de werking van de transmissie, de functie van de koppelomvormer en waarom automaten doorgaans zuiniger zijn. Met deze kennis kunt u er zeker van zijn dat uw volgende automatische rit een soepele en stressvrije ervaring zal zijn.

Wat is een automatische transmissie?

Een automatische transmissie is een type voertuigtransmissie dat door de bestuurder kan worden bediend zonder gebruik te maken van een koppelingspedaal. Dit wordt vaak gezien als makkelijker. Automaat rijschool Leiden heeft hier speciale lessen voor. Automatische transmissies zijn nu te vinden in vele soorten voertuigen, en ze worden steeds gebruikelijker in hybride en elektrische auto’s, waar ze een conventionele handgeschakelde transmissie vervangen.

Sommige auto’s, zoals de Toyota Prius, hebben een continu variabele transmissie (CVT). In plaats van de “standaard” drieversnellingsbak die de meeste automatische voertuigen hebben, heeft een CVT geen vaste overbrengingsverhoudingen. Het woord “automaat” verwijst dus niet naar een type transmissie, maar naar een transmissie die met mechanische of elektrohydraulische middelen wordt bediend. Automatische transmissies worden ook gebruikt in sommige auto’s met hoge prestaties, waar ze zorgen voor een soepele werking bij hoge snelheden.

Onderdelen van een automatische transmissie

– De transmissie: De transmissie is het mechanisme dat het vermogen van de motor overbrengt op de wielen via een reeks versnellingen. De functie van de transmissie is het vermogen soepel en efficiënt te leveren, ongeacht de omstandigheden.

– De transmissiecontrole module (TCM): Ook bekend als de transmissiecomputer, dit is de elektronische module die de automatische transmissie bestuurt. De TCM gebruikt input van de motor en de sensoren om de werking van de transmissie te controleren en in goede staat te houden.

– De transmissievloeistof: De transmissievloeistof is de vloeistof die de transmissie koelt en smeert. Het helpt ook bij de goede werking van de transmissie.

– De transmissiekoeler: De transmissiekoeler is een warmtewisselaar die in de radiator is geïnstalleerd om de temperatuur van de transmissie binnen veilige grenzen te houden.

Hoe een automatische transmissie werkt

In een auto met handgeschakelde versnellingsbak worden de versnellingen door de bestuurder gekozen met behulp van een koppelingspedaal en de versnellingspook. In een auto met automatische transmissie kiest de transmissie zelf de volgende versnelling, afhankelijk van de rijsituatie. Wanneer de auto stilstaat, staat de transmissie in de eerste versnelling. Rijschool Leiden legt u haarfijn uit waar het verschil in zit.

De motor draait langzaam en de auto heeft weinig voorwaartse beweging. Zodra de bestuurder het gaspedaal intrapt om de snelheid te verhogen, schakelt de transmissie naar een hogere versnelling. Dit verhoogt het motortoerental en laat de aandrijfas sneller draaien, zodat de auto sneller vooruit komt. Wanneer de auto zijn hoogste snelheid bereikt, schakelt de transmissie naar de laagste versnelling. Dit vertraagt de motor en laat de aandrijfas langzaam draaien, zodat de auto met een veel lagere snelheid vooruit komt. De transmissie kan schakelen door een druk op de knop, door het gebruik van een computer, of een combinatie van beide.

Wat is een koppelomvormer?

Een koppelomvormer is een apparaat dat in een automatische transmissie wordt gebruikt om het vermogen van de motor over te brengen op de transmissie. Het is een roterend apparaat met twee schijven (stators) binnenin. Terwijl de motor draait, draaien de stators met een lagere snelheid dan de motor. Een vloeistofkoppeling in de koppelomvormer zorgt ervoor dat een langzaam bewegende vloeistof de draaiende schijven koppelt. De statorschijven zijn via een set tandwielen verbonden met de aandrijfwielen.

De koppelomvormer is gemonteerd tussen de motor en de transmissie en wordt gebruikt om het motortoerental “op te voeren” tot een toerental dat geschikt is voor de transmissie. De koppelomvormer werkt ook als een vloeistofkoppeling tussen de motor en de transmissie. Het voordeel van een koppelomvormer is dat er geen koppeling of schakelhandeling nodig is zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Wanneer de auto wordt gestart, heeft de vloeistof in de koppelomvormer een relatief hoge viscositeit, of verdikking. Wanneer de auto verder rijdt, wordt de vloeistof binnenin geleidelijk afgetapt en vervangen door nieuwe vloeistof. Deze “nieuwe” vloeistof heeft een lagere viscositeit en kan meer vermogen overbrengen.

Voordelen van een automatische transmissie

– Soepele werking: Wanneer een handgeschakelde transmissie wordt gebruikt om een auto voort te bewegen, moet de bestuurder het koppelingspedaal indrukken en schakelen om het motortoerental af te stemmen op de wegsnelheid. Dit is niet nodig bij een automatische transmissie. Automatische versnellingsbakken vinden de juiste versnelling om het motortoerental en de wegsnelheid op elkaar af te stemmen en houden die versnelling vervolgens vast. Zo rijdt de auto soepel vooruit met een constante snelheid.

– Beter brandstofverbruik: Rijden een automatische transmissie auto geeft je een beter brandstofverbruik dan een handmatige transmissie. Dit komt omdat de auto met automatische transmissie een lagere overbrengingsverhouding heeft dan de auto met handgeschakelde transmissie.

– Minder onderhoud: Een auto met handgeschakelde transmissie vereist vaker onderhoud dan een auto met automatische transmissie. De handgeschakelde transmissie heeft een koppeling en een versnellingsbak, terwijl de automatische transmissie een koppelomvormer heeft.

Automatische vs handgeschakelde transmissie

Het belangrijkste verschil tussen de twee transmissietypen is dat automatische transmissies volledig geautomatiseerd zijn, terwijl handgeschakelde transmissies een koppelingspedaal hebben. Automaten hebben een hydraulisch bedieningssysteem, terwijl handgeschakelde transmissies een elektro-hydraulisch bedieningssysteem hebben dat elektrische signalen gebruikt om de koppeling en het schakelen te bedienen. Automatische versnellingsbakken worden vaak gebruikt voor commerciële en passagiersvoertuigen, zoals taxi’s en bestelwagens.

Ze worden ook vaak gebruikt voor voertuigen die veel kilometers maken, zoals huurauto’s. Handgeschakelde versnellingsbakken worden vaak gebruikt in sportwagens, klassieke auto’s en racewagens. Ze worden ook gebruikt in veel kleinere voertuigen, zoals vrachtwagens, bestelwagens en cabines.

Brandstofefficiëntie

Automatische transmissies zijn over het algemeen efficiënter dan auto’s met een handgeschakelde transmissie. Dit komt omdat de automatische transmissie geen koppelingspedaal nodig heeft om te schakelen. Een voordeel van de handgeschakelde transmissie is dat deze met één hand kan worden bediend. Veel mensen geven echter de voorkeur aan een automatische versnellingsbak omdat deze eenvoudiger te bedienen en minder vermoeiend is.

Het rijden met een automatische versnellingsbak is dus gemakkelijker en efficiënter dan met een handgeschakelde versnellingsbak. En met alle voordelen van automatische auto’s kun je echt niet fout gaan met deze optie. Nu u weet hoe een automatische transmissie werkt, kunt u er zeker van zijn dat uw auto soepel en efficiënt rijdt.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *