Als je een Brievenbuspakje verstuurt, dan moet deze natuurlijk degelijk genoeg zijn zodat het product niet beschadigt. Daarnaast is het echter ook belangrijk dat een product er een beetje leuk uit ziet, want dit maakt het aantrekkelijker voor potentiële klanten. Verpakking is namelijk een soort visitekaartje. Het geeft de klant of consument een beeld van de inhoud van het pakket en geeft je product een bepaalde reputatie. Vraag je je af hoe je een product het beste kunt verpakken? In deze blog gaan we er dieper op in, lees dus snel verder voor meer informatie over het verpakken van producten!

Juiste kleurgebruik

De kleur van de Luchtkussen enveloppen moet de aandacht trekken. Rood, geel, groen en roze zijn de meest opvallende kleuren. Als je een van deze kleuren in de verpakking gebruikt, dan is de kans groter dat het opvalt bij de consument. Niet alle verpakkingen hoeven echter een van deze vier kleuren te bevatten. Als elke verpakking dezelfde kleuren heeft, valt het product niet meer op. Verpakkingen die visueel onderscheidend zijn trekken de aandacht naar zich toe en maken de consument nieuwsgierig. Als een concurrent groene verpakkingen gebruikt, dan zou jij bijvoorbeeld rood of oranje kunnen gebruiken om jezelf te onderscheiden van het andere bedrijf.

Vorm van de verpakking

Niet alleen kleur is belangrijk; ook de vorm kan een rol spelen in de mate  waarin je pakketje opvalt. Als er bijvoorbeeld een stelling vol met dezelfde producten ligt, en een van deze producten heeft een andere vorm, dan valt die meteen op ten opzichte van de rest. Een originele verpakkingsvorm is daarmee uniek en herkenbaar. Voor de beste vormgeving zijn er een aantal richtlijnen die je kunt opvolgen. Mensen vinden rondingen bijvoorbeeld aantrekkelijker dan rechte lijnen. Hoekige lijnen worden geassocieerd met dreiging. Bij het bedenken van een verpakking hoef je dus niet bang te zijn om out of the box te denken. Opvallend is juist uniek.

Denk om de afwerking

Als je een verpakking gaat ontwerpen, dan moet je het gevoel van de verpakking zeker niet vergeten. Als een product fijn aanvoelt, dan zal dit voor een positieve reactie bij de koper zorgen. Wanneer producten een matte, gladde of zijdezachte hoogglans uitstraling hebben, dan is de consument eerder geneigd het product te willen aanraken. Hetzelfde geldt voor pluizige en zachte spullen. Als je een product fysiek vasthoudt, dan wekt dit een gevoel van eigenaarschap op. Consumenten willen het product dan eerder kopen. Kies daarom voor een verpakking waarvan de textuur weergeeft wat er in het pakje zit. Wil je luxe uitstralen? Verpak indien mogelijk dan in satijn.

Communiceer met lettertypes

Wanneer je aan het verpakken bent, dan is het lettertype ook belangrijk. Lettertype bepaalt namelijk hoe de boodschap overkomt bij de consument; het lettertype werkt hierbij ondersteunend. Een studie toont bijvoorbeeld aan dat een boodschap in sierlijke letters meer tijd kost om te begrijpen dan eenvoudige lettertypes. Dit komt misschien doordat we uitgebreide script lettertypes associëren met de vroegere eeuwen. Je doet er daarom goed aan om eenvoudige lettertypes te gebruiken voor de verpakking van je product. Kies voor duidelijke lettertypes, maar maak het niet té simpel. Dit lijkt namelijk goedkoop. Vermijd springerige lettertypes; dit komt schreeuwerig en agressief over.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *