Waarom is ontspannen belangrijk? De meeste mensen vinden het maar moeilijk om te ontspannen. Tegenover vinden mensen dit vrij normaal, niet dat het wenselijk of gezond is. Maar als je moeilijk kan ontspannen dan is dat een signaal dat je actie moet ondernemen. Als je moeilijk vind om te ontspannen, maak je dan geen zorgen hieronder ga ik je 10 tips geven over hoe je je het best kan ontspannen.

Prioriteiten stellen

Eigenlijk is ontspannen gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, als je je werk, verantwoordelijkheden en je persoonlijke succes bovenaan de lijst zet dan zal stress een dagelijks onderdeel van je leven zijn. Daarom is het ook belangrijk dat je goed in je vel zit, want dan zal er pas ruimte ontstaan om ontspannen door het leven te gaan.

CBD olie

CBD olie biedt ondersteuning bij diverse lichamelijke of geestelijke klachten. Dit is nooit wetenschappelijk bewezen, maar velen CBD olie gebruikers hebben dit aangegeven. Deze olie helpt met stress gerelateerde klachten, slaapproblemen, diverse pijnklachten en neerslachtigheid. Uit de ervaringen van de gebruikers is gebleken dat de olie echter wel helpt bij het verminderen van klachten. Deze olie zou dus fijn zijn om te gebruiken wanneer je even wilt ontspannen. Door CBD olie te kopen kun jij profiteren van de CBD olie werking en help je jezelf te ontspannen.

Luisteren naar muziek

Muziek luisteren helpt ook goed met ontspannen, want het kalmeert je lichaam. Verschillende muziek kan helpen in verschillende situaties. Bijvoorbeeld tijdens het sporten is het fijn om pop te luisteren bijvoorbeeld of tijdens het studeren is wat rustgevende muziek fijner. Het is per persoon verschillend wat voor muziek jou laat ontspannen. De een houdt van kalmerende klassieke muziek en de ander wilt heftige luide muziek. Wat voor muziek vind jij fijn tijdens het ontspannen?

Wandelen in de natuur, frisse lucht

Je kent het vast wel maar een wandeling in de frisse lucht kan wonderen doen. En dan heb ik het niet over een wandeling in een drukke binnenstad maar een wandeling in de natuur. Denk aan een fijne boswandeling, kan alleen maar ook met je partner of vrienden. Gwn even in de frisse lucht duiken kan heel fijn zijn om even te ontspannen. Gewoon even nergens aan denken en je hoofd leeg maken. Het zorgt ook voor een lagere hartslag en zal het stresshormoon verminderen.

Lachen en plezier hebben in het leven

Lachen houdt in dat je spieren aan het ontspannen zijn, je bloeddruk gaat dalen en in je bloed komen afweerstoffen vrij die goed zijn voor de werking van het immuunsysteem. Lachen werkt daarom ook goed tegen stress en het stimuleert het immuunsysteem van het lichaam. Het leven is niet altijd leuk, het heeft zijn voordelen en nadelen. Maar het is belangrijk om altijd plezier te blijven. Ga eens wat leuks doen met vrienden, familie, partner, etc. Je bent niet alleen er zijn veel mensen die last hebben van stress en niet kunnen ontspannen, maar begin eens met denken wat jou echt gelukkig maakt. En heb plezier in het leven!

Yoga, meditatie

Yoga of meditatie kan ook goed helpen tijdens het ontspannen, het helpt namelijk met het omlaag brengen van je bloeddruk. Het is erg ontspannend, oefeningen zoals savasana en meditatie kunnen hierbij erg helpen. Er zijn ook met yoga veel ontspanningsoefeningen, deze kunnen je erg goed helpen met minder stress te ervaren. Je kan thuis yoga oefenen door online oefeningen op te zoeken, maar als je een les wilt volgen kan dat ook en dan kan je nog kiezen tussen de vele verschillende yoga styles. Meditatie kan ook goed helpen met even ontspannen, het is vooral belangrijk om te blijven ademen.

Een goed boek lezen

Een goed boek lezen kan ook goed helpen bij het ontspannen van je lichaam. Alsof je door een tijdmachine gaat en dan in een andere wereld beland. Leef mee met de personages in het boek alsof jij er een ook een rol in hebt. Een goed boek kan er voor zorgen dat je even tot rust komt en even in een fantasie wereld leeft. Er zijn verschillende genres en je kan gerust gewoon een boek pakken en kijken of die bij jou past en zo niet probeer een andere. Er is genoeg keus!

Bewegen

Bewegen is niet alleen goed voor je hart, maar ook je bloeddruk. Het kan ook werken als je een keer emotioneel slecht voelt of als er iets naars is gebeurd. Zo kan een beetje beweging helpen met dit soort dingen vergeten. Het kan voor jou een mooie afleiding zijn, ook zul je na het sporten wat fitter voelen en meer energiek. Je kan ook een sport kiezen die goed bij jou past en er nog veel plezier aan te beleven is. Je kan gaan fitnessen, zoals even wat rust hebt en even aan andere dingen denken. Je kan je ook gaan inschrijven bij een sportclub denk aan dansen, kickboxen, etc. Dan heb je wat meer sociaal contact en misschien is dat wel wat je genoeg hebt. Probeer het uit en kijk wat voor jou de beste manier is van ontspannen.

Massage, goede nachtrust

Wat ook goed is voor je lichaam is een lekkere massage. Denk aan al die pijnlijke plekjes op je rug of andere plekken op je lichaam. Voor mensen met een kantoor baan is een rug massage erg lekker. Voor mensen die veel bewegen en veel lopen is een rugmassage ook erg fijn maar die willen vast ook wel een lekkere voetmassage. Een massage bevordert de aanmaak serotonine en oxytocine, het zijn beide fijn gevoel hormonen die rust en ontspanning opleveren. Het kan ook goed helpen met het fijnmalen van gedachten. Dus regelmatig een massages kan zeker je welzijn erg verbeteren. En vergeet de goede nachtrust niet. Het is erg belangrijk om goed te slapen. Ontspanning is van belang om lekker te kunnen slapen. Het belangrijkste onderdeel van een goede slaap is ontspannen brein. Probeer eens een lekkere massages en ga dan eens zonder stress, zonder verantwoordelijke gedachtes slapen.

Praat erover

Het is ook belangrijk om het met anderen over jouw problemen te praten die jou stress geven. Die mensen kunnen je familie, vrienden, partner zijn. En als het echt niet lukt of dat je het gevoel krijgt dat mensen jou niet begrijpen, schakel dan een psycholoog in. Psychologen zijn professionals in hun werkveld en gaan hun best doen om jou te helpen in het ergste geval. Je kan gewoon je huisarts bellen en hem of haar jou laten doorverwijzen naar een psycholoog. Tip je kan vragen welke in psycholoog in jouw zorgverzekering zit.

Voor iedereen is het verschillend betreft hoe je kunt ontspannen. Probeer ook met anderen te praten betreft hoe zij ontspannen en probeer zodoende tips in te winnen. Wie weet vind jij jouw to-go ontspanningsmoment.

Leave a comment

Your email address will not be published.