De pandemie heeft geleid tot een enorme verschuiving in het koopgedrag van consumenten. Winkels waren gesloten en mensen werden beperkt in hun bewegingen en opgesloten in hun huizen. Dit zorgde ervoor dat velen overgingen op het online kopen van dingen. Online retailers zagen nieuwe klanten die nog nooit eerder hadden gewinkeld. Zoals veel mensen ontdekten hoe fijn thuiswerken kan zijn, kwamen velen er ook achter dat online winkelen en laten bezorgen erg handig is.

De opleving van de e-commerce-activiteiten heeft een enorme impact gehad op de logistiek. Post- en pakketbezorgers zagen de volumes snel stijgen, en velen hebben moeite om bij te blijven. Door de overstap naar online kopen nam ook de vraag naar opslagruimte toe, die steeds moeilijker te vinden is en stijgende huurprijzen. En laten we de mensen niet vergeten. Voor de pandemie was er al een tekort aan logistiek personeel. Met de toenemende vraag is dit tekort alleen maar groter geworden.

Klantgerichtheid

De levering van een product aan de eindklant is een cruciaal, zo niet het belangrijkste, touchpoint in de customer journey. We hebben een verandering gezien in de vraag van de consument als het gaat om levering.

SNELLER! – Aan de ene kant is er de consument die zich in een bepaalde modus bevindt: ik wil het allemaal, en ik wil het nu! Voor sommige producten is supersnelle levering logisch, maar niet veel producten zijn zo urgent. Herinnert u zich de tijd dat goederen binnen 3-4 dagen werden geleverd? Die dagen zijn al lang voorbij. Al jaren is levering op de volgende dag de norm. Toen begon de vraag naar levering op dezelfde dag te groeien. Bedrijven als Amazon hebben een belangrijke rol gespeeld in deze ontwikkeling. En nu is zelfs levering op dezelfde dag niet snel genoeg. Instant delivery is het nieuwe modewoord. Vooral op het gebied van bezorging van boodschappen zijn er startups zoals Gorilla, Getir, Jiffy en Zapp die een bijna onmiddellijke bezorging van boodschappen beloven.


GROENER! – Aan de andere kant is er de consument die in de GROENE modus staat. Een groeiend aantal consumenten wordt zich bewuster van hun bestelgedrag en kiest voor langzamere/groenere vormen van bezorging. In plaats van zo snel mogelijk, laten ze dingen leveren wanneer ze ze echt nodig hebben. Niet alles wat je vandaag bestelt, hoeft morgen al in huis te zijn. Hoe meer tijd er is om iets te bezorgen, hoe efficiënter een bezorgbedrijf kan zijn. De snelste opties zijn meestal niet de meest duurzame.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *